Den här hemsidan använder cookies för att garantera att du får den bästa tänkbara upplevelsen när du besöker webbplatsen. Se vår integritetspolicy för mer information om det här. För att godkänna användningen av icke-essentiella cookies, vänligen klicka "Jag håller med"
Boken består dels av kortare samtal mellan författaren och
enskilda elever i gymnasieskolan, dels av längre intervjuer med unga vuxna som
ser tillbaka på sin gymnasietid. Samtalen och intervjuerna följs av
författarens sammanfattande observationer och reflektioner, vilka vägleder
läsaren genom boken och gör den lättillgänglig. Genom pedagogiska beskrivningar
om hur psykisk ohälsa kan yttra sig får läsaren verktyg för att upptäcka,
bemöta och till viss del åtgärda psykisk ohälsa inom skolans organisation.
Psykisk ohälsa i skolan riktar sig främst till blivande och verksamma lärare
samt annan personal i grundskolan och gymnasieskolan. Skolledare och
elevhälsoteam, liksom andra som kommer i kontakt med psykisk ohälsa hos barn
och ungdomar, kan ha god nytta av boken. Dessutom kan Psykisk ohälsa i skolan
ge intresserade vårdnadshavare ett lättillgängligt inifrånperspektiv om skolans
elevhälsoarbete
Det här är en viktig bok. Magdalena är kunnig och insatt i ämnet, och det märks att hon har stor erfarenhet från “golvet” - det här är på riktigt. Äktheten genomsyrar också de berättelser som presenteras i boken, samt de kommentarer och tankar som kompletterar och utvidgar dem. I bokens inledning beskriver Magdalena... Läs mer här
Anna Klockar & Mia Vestman, Skolbyrån AB
Psykisk hälsa i skolan handlar om ett område jag inte följt tidigare och har därför givit mig väldigt mycket, både professionellt och av personliga skäl. Boken visar tydligt att lärare inte kan abdikera från ansvar för elever med psykisk ohälsa, och det handlar både om undervisningen och det medmänskliga. Samtidigt som lärare inte ska klampa in på de andra yrkesgruppernas områden. Läs mer
Per Båvner, utredare på Stockholms universitet
Vi hjälper både oss och eleverna
Utifrån KASAM så tipsar boken "Psykisk ohälsa i skolan" av Magdalena Berger om sju grundläggande frågor som får eleverna att känna begriplighet och hanterbarhet. Dessa kan vara ett bra förslag att utgå ifrån i sin planering och dialog med eleverna. Vi hjälper både oss och eleverna med att minska stress och öka välmående genom att utgå ifrån:
När? Vad? Hur? Hur länge? Med vem? Varför? Vad ska jag göra sen?
Maria Prim & Camilla Ahlström, Gymnasielärare, Kalmar