Den här hemsidan använder cookies för att garantera att du får den bästa tänkbara upplevelsen när du besöker webbplatsen. Se vår integritetspolicy för mer information om det här. För att godkänna användningen av icke-essentiella cookies, vänligen klicka "Jag håller med"
För att personalen i skolan ska förstå hur de bäst ska kunna stärka elevers begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet kan det vara av stor betydelse att de först stärker sin egen känsla av begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet. Hur ett sådant arbete kan gå till presenteras i denna utbildning.
Magdalena Berger är lärare och specialpedagog med lång erfarenhet av arbete med elever, från förskolan upp till gymnasiet. Författaren har tidigare gett ut en bok om ungdomars psykiska ohälsa. Nu fokuserar Berger på hälsa hos lärare och personal inom skola och elevhälsa. För att kunna hjälpa sina elever, i en tid då psykisk ohälsa står för hälften av alla sjukskrivningar, är det viktigt att hitta verktyg för att värna sin egen hälsa. Författaren använder Aaron Antonovskys teori för KASAM, vilken bygger på meningsfullhet, begriplighet och hanterbarhet. På ett vardagsnära och lättfattligt sätt ges modeller till lärare att bättre hantera sin arbetssituation och skapa KASAM, både för sig själv och sina elever. En del i Elevhälsa och lärarhälsa handlar om skolan som organisation och arbete med KASAM vid arbetsmiljöarbete, stöd och rehabilitering för den egna personalen. Boken är bra och viktig då den tar upp en del av läraryrkets uppdrag som ibland blir otydligt både under lärarutbildningen och på kommande arbetsplatser. Berger, Magdalena Elevhälsa och lärarhälsa
Publiceras i BTJ-häftet nr 7, 2021. Lektör Therese Nordholm
Helhetsbetyg: 3.
Jag vill nog påstå att den här boken har en rätt klockren tajming. Författaren har en förmåga att skriva på ett sätt som gör att jag bara vill läsa mer. Hon har en fingertoppskänsla som är något alldeles extra och det märks att hon besitter stor kunskap om det hon skriver om. Tack Magdalena för att du har skrivit även den här viktiga boken som alla lärare borde läsa.
Jenny Borovszky Axelsson, Läspedagogen, Norrköping